Ansvarstagande ingår i varje skede av en bostadsaffär
Sb-Hem som ingår i Sparbanksgruppen utarbetar ett eget ansvarsprogram för sin verksamhet. I programmet fastställs hur Sb-Hem beaktar ansvarsfrågor i fråga om miljö, ekonomi och kunder i sin verksamhet.
”Ansvarstagande är ett verksamhetssätt och en lång process – och samtidigt en lärandeprocess för hela personalen”, säger Jukka Rantanen, vd för kedjan Sb-Hem.
I kedjan Sb-Hem har man upptäckt att behovet av ett eget ansvarsprogram är mer aktuellt än någonsin. Sb-Hem som ingår i Sparbanksgruppen har företagardriven verksamhet inom fastighetsförmedlingsbranschen. Därför ansågs det nödvändigt att utarbeta ett ansvarsprogram som på ett konkret sätt styr företagarna och de anställda inom Sb-Hem. Ansvarstagande är också ett tema som allt fler företag lyfter fram i sin kommunikation, men det är mer än hållbar utveckling: det är företagets stöttepelare som inkluderar såväl personal, kunder och praxis som ekonomi och miljö.
”Ansvarstagande är dock framför allt hur vi agerar och bedriver vår verksamhet, inte vackra ord”, säger Rantanen.
Under hösten kommer Sb-Hem att fastställa mål och indikatorer för sitt ansvarsprogram och tanken att det ska finnas en färdig ansvarsplan vid årsskiftet.
Kunderna bedömer företagen utifrån ansvarstagandet
Jukka Rantanen berättar att målet med Sb-Hems ansvarsprogram är att beskriva mycket konkret hur man ska agera i olika situationer. När ansvarstagande är olika val man gör, blir det verklighet varje dag. Sb-Hems ansvarsprogram sammanfattas i fem huvudteman: kunder, närmiljö, ledarskap, miljö och ekonomi.
1 Kunder och god förmedlingssed
Kunderna står i centrum för ansvarstagandet: vi har ett juridiskt och kvalitetsmässigt ansvar för att ge våra kunder bästa möjliga service. Ett bostadsbyte är ett av de största besluten i livet och någonting som man inte gör så många gånger under sin livstid. Vi iakttar god förmedlingssed och det är viktigt att kunderna kan lita på oss. Vi ger både köparen och säljaren saklig och sakkunnig service.
2 Stödja närmiljön
Vi understöder årligen ett antal lokala aktörer som behöver stöd, till exempel organisationer, idrottsföreningar och djurskyddsföreningar. Under 2021 gjorde Sb-Hem som en del av Sparbanksgruppen donationer på totalt cirka 800 000 euro. Att stödja närmiljön är en del av våra värderingar: att hjälpa finländare på det lokala planet.
3 Ledarskap
Ledarskap handlar i allra högsta grad om ansvarstagande. Fastighetsförmedling som bransch är brutal, särskilt ur de anställdas perspektiv: om du inte lyckas får du ingen lön. Därför handlar ledarskapet om att ta ansvar: vi vill uppmuntra att alla anställda ska få det stöd och den hjälp de behöver i sitt arbete, även om lönen vanligen grundar sig på provision. Det är chefernas uppgift att se till att ingen blir utmattad eller jobbar på ett osunt sätt. Alla ska också ta hand om sig själva och ta semester då och då.
4 Miljö
Kunderna kommer inte till oss, utan vi går till dem. Därför fäster vi särskild vikt vid våra dagliga resor. Resorna ökar vårt koldioxidavtryck och därför rekommenderar vi att de anställda använder el- och hybridbilar och om möjligt även elcyklar och kollektivtrafik.
Vi rekommenderar hållbara presenter, till exempel plantor, vilket organisationen 4H:s projekt Taimiteko möjliggör för oss. I stället för pappersmaterial använder vi också i allt större omfattning digitala redskap: vi undertecknar avtal och ingår affärer elektroniskt om möjligt. Vi rekommenderar att kontorslokaler skaffas enbart efter behov genom att optimera lokalernas storlek, och vi rekommenderar att belysningen på kontoren släcks till natten.
5 Ekonomiskt ansvar
Ekonomiskt ansvar inkluderar såväl en lönsam affärsverksamhet som bostadsaffärer. Vi ser till att alla Sb-Hem-företag bedriver en lönsam affärsverksamhet: betalar skatter, löner och räkningar i tid. Ekonomiskt ansvar innebär att alla får vad de har förtjänat. Väckte Sb-Hems ansvarsprogram ditt intresse? Vilka är enligt dig hörnstenarna inom ansvarstagande i fastighetsförmedlingsbranschen och vad skulle du som kund önska att Sb-Hem beaktar i sin verksamhet?