Till innehållet
Karriärberättelser

Henna Huhtanen, som växte upp inom kundservice, blev försäljningschef och fastighetsmäklare i Sb-Hem Björneborg – ”Det är en stor ära att bli ambassadör för god förmedlingssed”


”Jag känner att Sb-Hems värderingar är helt rätt för mig. De är lätta att internalisera, eftersom till exempel kundorientering och pålitlighet också ligger mig närmast om hjärtat. Vi har ett riktigt trevligt team på Sb-Hem och jag har trivts bra i kedjan. Dessutom är banksamarbetet med Aito Sparbank en meningsfull sak som underlättar vårt arbete och gör våra kunder nöjda”, säger Henna Huhtanen, försäljningschef och fastighetsmäklare på Sb-Hem Björneborg.

Huhtanen har varit fastighetsmäklare på Sb-Hem i nästan 2 år och har varit i branschen i 8 år, varav mer än 3 år har tillbringats i rollen som försäljningschef. Huhtanen berättar att ett av de mest minnesvärda ögonblicken i hennes karriär var när hon fick jobb på en mäklarfirma som försäljningsförhandlare år 2016.

”I mitt tidigare jobb arbetade jag med kundservice och lite marknadsföring, så jag tänkte att ett målinriktat försäljningsarbete skulle vara en trevlig extra utmaning. Jag hade en riktigt stor passion för karriären och jag skickade ett direkt meddelande till mäklarfirman om att jag skulle vilja bli mäklare för er. Rubriken på meddelandet, som jag minns det, var ambitiös: ”drömmer om att bli fastighetsmäklare”. Jag fick en enorm känsla av att ha lyckats när jag fick jobbet.”

”En annan känsla av framgång kom när jag avlade min AFM-examen i slutet av det året. Prov är relativt svårt, så det var verkligen fantastiskt att jag kunde klara av examen så tidigt i min karriär. Senare avlade jag också KiAT, en yrkesexamen inom fastighetsförmedling, säger Huhtanen.

Enligt Huhtanen är oförglömliga stunder med kunder när de hittar ett objekt som tänder dem! Det är då Huhtanen får ta kundens dröm om ett nytt hem vidare. Det är belönande när affären är klar och båda parter är nöjda.

”Att hitta sitt drömhem är en fantastisk känsla för kunden, inte bara på egen sida, utan också på köparens och säljarens sida. Höjdpunkterna i mitt jobb är när jag gång på gång ser att det här är det – det hem som kunden har letat efter. Utomstående har ingen aning om hur mycket arbete som måste göras innan den faktiska försäljningen: massor av utredningsarbete och många, många visningar.”

Kundtjänstarbete väckte drömmen om en karriär som fastighetsmäklare redan i unga år

Huhtanen har drömt om en karriär som fastighetsmäklare sedan hon var ung. Hon har nästan alltid arbetat inom kundservice, och det var kundservice som väckte hennes intresse för fastigheter.

”Redan när jag var ung visste jag att arbetet som fastighetsmäklare, förutom försäljning, till stor del omfattar kundservice. Att arbeta med människor har alltid varit nära mitt hjärta och jag känner att jag är stark i kundservicearbete.”

Huhtanens allra första jobb var gräsklippning, där inga kundkontakter skapades.

”Det var ett sommarjobb. Jag tror att jag var 12 eller 13 år gammal. Det var fantastiskt att kunna köra en åkgräsklippare, jag klippte trädgårdar på stora fastigheter”, skrattar Huhtanen.

Hennes första kundservicejobb var i en klädaffär. Innan Huhtanen började på jobbet hade hon också gjort praktik i samma klädaffär som en del av sina studier. Vid den tiden studerade hon till en yrkesexamen i företagsekonomi inom kundservice och marknadsföring.

”Mitt första fasta jobb var som kontorssekreterare på en lantmäteristation. Så jag jobbade dagligen med kundservice på mina tidigare jobb.”

Lär känna Henna och Sb-Hem Björneborg!

Att vara ambassadör för god förmedlingssed har gjort Huhtanen till ansiktet utåt i sociala medier på Sb-Hem

Centralförbundet för Fastighetsförmedlingen har utsetts Huhtanen till ambassadör för god förmedlingssed för år 2024. Ambassadör för god förmedling är en förtroendeposition för yrkesverksamma inom branschen.

”Att vara ambassadör är en stor ära, eftersom endast ett fåtal utvalda blir ambassadörer. Alla ambassadörer måste ha gedigen yrkeskompetens, erfarenhet inom området och agera som medlare i enlighet med god förmedlingssed. Kundnöjdheten måste också vara hög – och det kommer från en förtroendefull relation med kunden. God förmedling är det som styr ambassadörens agerande”, säger Huhtanen.

En försäljningschefs vardag har i sig inte förändrats. Federationen anordnar ibland möten med andra ambassadörer, vilket är bra tillfällen att nätverka och lära känna kollegor. Huhtanen främjar också den goda förmedlingsseden och en fastighetsmäklares vardag på sociala medier, särskilt på Instagram, där du kan hitta honom under handtaget @lkv_henna_huhtanen(Öppnas i nytt fönster, Du dirigeras till en annan tjänst). Huhtanen delar innehåll om bostadsmarknaden, god förmedlingssed, lagändringar och sin egen vardag som fastighetsmäklare.

”Om du är intresserad av att arbeta inom förmedlingsbranschen, kom och följ kontot! Syftet är att sprida information om branschen till alla, och i allmänhet att belysa den krävande vardagen för en mäklare. Fastighetsmäklare har ganska långa dagar, som innehåller mycket tidsplanering och ibland stress. Den största utmaningen för mig är tidshantering, precis som för många av mina kollegor. Dagarna blir långa och jag kan lätt glömma bort mig själv när jag bokar möten med kunder nästan när som helst på dygnet.”

Enligt Huhtanen är de viktigaste egenskaperna hos en fastighetsmäklare förmågan att jobba under press, social kompetens och förmågan att jobba med olika typer av människor. En fastighetsmäklare behöver också mycket ambition, eftersom det måste finnas en genuin önskan om framgång och expertis inom området.

”Du måste kunna internalisera saker, eftersom fastighetsbranschen förändras snabbt, kräver ett brett spektrum av färdigheter och det finns alltid nya lagändringar eller tillägg till anvisningen om god förmedlingssed. Man måste också vara villig att lära sig saker”, tillägger Huhtanen.

Det bästa av att vara mäklare är att träffa kunder

Även om jobbet som mäklare ibland är krävande, känner Huhtanen ändå att jobbet är hennes eget. Kundservice är ett sätt att leva.

”Pricken över i:et är att träffa kunderna. De är anledningen till att jag gör det här jobbet. Och, naturligtvis, framgångarna. De håller mig igång. Och rekommendationer och bra feedback får mig alltid att må bra och ger mig mer motivation”, sammanfattar Huhtanen.

Hon tillägger att det är väldigt intressant när allt förändras lite hela tiden på en föränderlig marknad. I framtiden kommer e-handeln att öka, men Huhtanen anser att det fortfarande är viktigt att hålla sig till grunderna, nämligen de vanliga mötena med kunderna ansikte mot ansikte.

”Jag vill fortsätta på samma spår i mitt jobb och få mer utbildning. Jag vill också göra mitt jobb så bra som möjligt och vara framgångsrik. Just nu har jag mitt drömjobb, för jag skulle inte kunna tänka mig att göra något annat”, säger Huhtanen.

Huhtanen tillbringar det mesta av sin fritid hemma eller i sommarstugan. Huhtanen har två hundar, och att jogga med dem är också hennes passion.

”Jag har bott i Björneborg de senaste 23 åren, men jag kommer ursprungligen från Norra Österbotten. Jag är en riktig hemmamänniska, jag gillar att inreda och renovera.”

På Sb-Hem är God förmedlingssed och kundens bästa intressen med i varje möte

Vill du lära känna våra mäklare bättre och hitta en professionell mäklare från Sb-Hem i din stad som kan hjälpa dig i din bostadsbytesprocess? Du hittar oss på nästan 80 orter i Finland, där vi arbetar med ett respektabelt kundnöjdhetssnitt på 9,4. Vi genomför i genomsnitt 5 000 framgångsrika transaktioner varje år, och ditt hem kan vara en av dem! Kontakta oss, för vi bryr oss mycket!

Henna Huhtanen

Försäljningschef, fastighetsmäklare AFM, KiAT

+358 40 128 2142

henna.huhtanen@spkoti.fi

Sb-Hem Björneborg

Sb-Hem Björneborg


Pohjoiskauppatori 1, Björneborg

+358 40 128 2142

pori@spkoti.fi

Muita uutisia